Yin & yang

Yin & Yang zijn de Chinese benamingen voor twee tegengestelde krachten die we overal in ons leven tegenkomen:

• er is geen licht zonder donker

• er is geen hard zonder zacht

• er is geen dik zonder dun

• er is geen warm zonder koud

 

Bedenk maar eens: hoe kun je iets als ‘snel’ beoordelen als je niet weet wat ‘langzaam’ is? En hoe weet je wat ‘groot’ is zonder dat je weet wat ‘klein’ is?

 

Kortom: Yin & Yang zijn overal aanwezig en dus ook in deze les.

 

De sleutelwoorden van deze les: 

 

kracht – spieruithoudingsvermogen – stretch – relaxation.

 

Deze les wordt gegeven op:

 

dinsdagmorgen van 10.15 tot 11.15 uur

 

Rekken is misschien niet het meest opwindende deel van sporten, maar flexibel werken is net zo belangrijk voor een goed afgeronde fitnessroutine als kracht- en cardiowerk. Het opnemen van rekoefeningen in uw trainingsschema zal u helpen verbeter flexibiliteit, verminder strakheid, en maak uiteindelijk uw trainingen efficiënter en veiliger.

"Strakke spieren kunnen tijdens de normale dagelijkse functie overmatige druk op de aangrenzende gewrichten veroorzaken, of ze kunnen zelf gewond raken",

Naarmate we ouder worden, worden onze spieren korter en minder elastisch.

"We moeten een actieve rol spelen in het onderhouden en verbeteren van de lengte van onze spieren, zodat we kunnen blijven genieten van onze vaardigheden zonder pijn."

Het is waar dat stretchen noch glamoureus, noch hardcore is en het waarschijnlijk niet dezelfde rush zal geven als een run of HIIT-klasse. Je kunt echter niet alleen krachttraining en cardio doen zonder jezelf in gevaar te brengen voor letsel en pijn. Door een heleboel werk te doen dat de spieren samentrekt (waardoor ze korter worden) en ze nooit te strekken (te verlengen), raken je spieren uit balans. Onevenwichtigheden in het lichaam verhogen het risico op letsel, omdat ze ervoor kunnen zorgen dat sommige spieren en gewrichten overcompenseerden voor andere spieren die te krap zijn om goed te kunnen werken. Dit leidt tot spanningen en ongemak.

Als je spieren los en elastisch zijn, zijn ze minder beperkt. Hiermee kunt u ze een groter bewegingsbereik (ROM) breder laten bewegen. Door bijvoorbeeld meer bewegingsvrijheid in je heupen en knieën kun je dieper in een squat zinken. Uiteindelijk zal het hebben van een grotere ROM ervoor zorgen dat je meer oefeningen kunt doen - en ze goed kunt doen.

Het gaat ook over dagelijkse dingen, hoe die moeilijker worden naarmate je ouder wordt, zoals bukken om een schoen te binden, naar boven lopen, je kind van de vloer halen, of zelfs gewoon opstaan." Door uw mobiliteit te verbeteren, worden deze dagelijkse activiteiten eenvoudiger: "u kunt vrijer bewegen.

Gelukkig is het verbeteren van je flexibiliteit en mobiliteit niet moeilijk. Het kost slechts een beetje tijd, neem contact met ons op en geef je op voor een gratis proefles!